150 mil på Sverigeleden Göteborg – Piteå *Del 1 Förberedelser*

Japp jag har tänkt göra det – i sommar. Jag är ingen extremist och jag är ingen slå rekord person (måste bara säga det då de jag berättar för tycker det låter lite galet), jag är en helt vanlig mamma med ett helt vanligt kontorsjobb som älskar att sitta på mina cyklar och uppleva så mycket som möjligt. Okej, de flesta skulle nog tycka att mitt cykelintresse är lite åt det galna hållet eftersom mycket (det mesta) i mitt liv kretsar kring cykling på något sätt.

Vet inte hur jag fick idén för den har grott ett tag men under vår skidresa mellan Abisko och Nikkaluokta (som jag tidigare skrivit om) träffade vi en kille som hade cyklat upp till Abisko från Skövde, han hade cyklat längs Sverigeleden. Han var brandman och hade bott på brandstationer längs vägen. Jag hade ingen aning om vad Sverigeleden är men jag tyckte att det lät spännande och började leta information redan under resan hem från fjällen.

Daniel, barnen och jag brukar åka upp till Piteå om somrarna för att hälsa på hans föräldrar och denna sommar blir väl likadan tänkte jag, fast jag kan väl cykla dit – varför inte liksom?

Sträckan är ca 150 mil och jag kommer mestadels sova i tält men jag kommer också när det är möjligt att ta någon natt på hotell eller vandrarhem.

Jag har bestämt mig för att cykla min gravelbike (ser ut som en racer men med grövre däck, skönare sittställning och skivbromsar). Den har också plats för stänkskydd och är gjord för att kunna sätta på väskor mm.

Navigationen kommer förhoppningsvis vara enkel eftersom leden ska vara hyfsat bra skyltad men jag har också införskaffat Sverigeledens kartor i tre delar (nästan som ett lexicon i vikt, grrr för jag vill hålla ner volym och vikt). Kartorna köptes nya inför resan men är sedan 2007? Det finns ingen nyare upplaga att få tag i… det har jag kollat upp. Jag kommer också använda GPS och telefon om det behövs men eftersom det är högst osäkert med strömförsörjningen längs vägen så kan jag inte lita på elektroniken.

De viktigaste prylarna under resan blir därmed cykeln och det som krävs för att hålla den i körbart skick, tält och sovsäck, kläder för att hålla sig torr och varm, vattenflaskor och ett litet Jetboil kök för att kunna koka upp lite vatten och eventuellt fixa lite mat. Beroende på dagsetapper så kan vissa dagar bli väldigt öde men i övrigt har jag tänkt proviantera längs vägen.

Bra kläder är det viktigaste när man cyklar riktigt långt och många dagar i sträck. Bra cykelbyxor har perfekt passform och sitter där de ska, förhindrar skav, är gjorda av ett tyg som andas bra, känns sköna och tål tvätt efter tvätt utan att förlora sina egenskaper. Mina bästa cykelbyxor är Kalas. Santini och Assos är också bra långa dagar i sadeln. Alla tre har dessa egenskaper. Ju längre man cyklar desto viktigare är det. På överkroppen kommer jag ha ull t-shirt eller linne och ull sport bh som värmer även när det är blött.

Jag har skaffat cykelväskor och en pakethållare att fästa fram på cykeln för att få med mig min väldigt begränsade packning. För att kunna nyttja större del av styrväskan och för komfort under många timmar på cykeln har jag också skaffat ett bredare styre, ett sk flared styre där bocken pekar utåt.

När man ändå ska ha nytt styre och behöver ny linda så kan man lika gärna köpa något kul för att pimpa cykeln lite, små stjärnor och ändknoppar i guld blir fint!

Tält har jag sedan tidigare men insåg att jag behöver göra allt för att få ner packvolymen så mitt grymt bra 3 manna Hilleberg tält får stanna hemma. Det är helt enkelt för skrymmande. Istället köpte jag ett 1 manna tält billigt av en kollega. Han tyckte inte att han fick plats i det minimala tältet så det blev oanvänt. Jag är ju lite bortskämd med tältens Rolls Roys Hilleberg som håller tätt i alla lägen, allt är genomtänkt osv. Min nya lilla lya däremot är inte riktigt lika anpassad för alla situationer. Innertältet ska slås upp först vilket betyder att det inte får regna för då blir innertältet blött. Jag har fått pitcha/slå upp min nya lya ett par gånger för att komma på lösningar och jag tror att jag har löst det nu. Det är ju trots allt väldigt viktigt att man kan få väderskydd.

Från början hade jag inte tänkt köpa något för den här resan (förutom cykelväskor) jag har cykel och det mesta inom friluftsliv sedan tidigare, men sen upptäckte jag att det blir nog några saker ändå. Jag har skaffat väskor, pakethållare, styre, tält och kartor. En 4 l. vätskeblåsa och eventuellt blir det en ny kraftigare power bank också. En annan fundering är en varselgul hjälm för att synas bättre i trafiken. Jag har också haft cykeln på service och bla bytt kedja så allt ska vara fräscht inför resan. Killarna på Treks verkstad i Göteborg är guld värda, är där rätt ofta med mina olika cyklar, där får jag hjälp med allt från dämparservice till goda råd om olika däck och mektips. Helt enkelt en verkstad utöver det vanliga.

Hörs snart igen, då ska jag berätta lite mer om ruttplanering, dagsetapper och packning. Ha det gött så länge som vi säger här i Göteborg!

//Maria

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *